hologramic

6 באפריל 2016

מציאות הולוגרמית

~מדיום חדש מגיח~

אתם בטח שואלים את עצמכם על מה כל ההתרגשות סביב המציאות הרבודה. וכן,אכן מדובר בטכנולוגיה מגניבה למידי. וכן, ייתכן וזו תחליף את ה"ווי ואת ה"אקס בוקס" המאובקים מתחת לטלוויזיה. אבל מכאן לטכנולוגיה שתשנה את העולם? זה נשמע יותר כמו הייפ טכנולוגי יותר מאשר בשורה של ממש. הייפ שאותם חובבי הטכנולוגיה למיניהם לוקים בו, ומנסים באגרסיביות רבה להדביק גם אותנו.
ובכן, אני מניח כי החדים שביניכם כבר הבינו שאני הולך לתת לכם פה טוויסט בעלילה, ואכן כך!
אין בכוונתי למתוח אתכם ייתר על המידה, אז בלי סחבת מיותרת אני אמנה בפניכם את ההשלכות הרבות שעולות על הדעת, ובכלל, את איך אני תופס את הטכנולוגיה הזו, אז הנה לכם סקירתי הקצרצרה:

צפו בסרטונים טרם המשך הקריאה!

 

 

 

 

לאחר ובזמן שצפיתי בהרצאת טד אלו, אני חוויתי בדיוק את אותן התחושות כשנחשפתי לראשונה אל האייפון; טכנולוגיה פשוטה כאמור, בשילוב של כמה טכנולוגיות קיימות כביכול תחת מוצר חדש לגמרי.
האייפון פתח צוהר חדש לדרך שבה אנחנו צורכים טכנולוגיה, ובכלל, גם  מהאספקט הפונקציונלי של מה אנו יכולים לעשות עם הטכנולוגיה.
מחשבון? מחשב נייח לצורך אינטרנט? DVD נייד (כן, היה דבר כזה), MP3, שעון, קונסולות משחקים, מצפן (לג'קי הספארויים שבנינו), GPS, לוח שנה, פתקים (הצהובים האלה שמדביקים על המקרר), מפות, מדריכים, ספרים, בנק דיגיטלי, עיתונים ומה לא… אפילו פלס!
כאמור, החליף המדיום הסמאטפוני מגוון רחב של מוצרים פיסיים, הפלאפונים החכמים מייתרים אותם לחלוטין.
המוצרים הבולטים ביותר ביום בשוק הם האוקולוס של פייסבוק, הגוגל גלאס ומג'יק ליפ של גוגל, מטה-2 של מטה וההולולנס של מיקרוסופט. כמובן שקיימות עוד חברות רבות המפתחות VR- אך כרגע אלו הן החברות הבולטות ביותר.
לפני שאתחיל, תחילה עלינו להבין את ההבדל בין מציאות רבודה לבין מציאות מדומה.

VR VS. AR

מציאות מדומה (VR) זו בעצם טכנולוגיה שמביאה את המשתמש לעולם דיגיטלי שלם, מן הייסוד. כרגע הטכנולוגיה השולטת אשר צפויה לצאת אל השוק עד סוף השנה הנוכחית היא האוקולוס ריפט (שנרכשה ע"י פייסבוק בלא פחות מ-2 מיליארד דולר). לאור דרישות החומרה המחמירות ומבחר היישומים הבתולי, קהל היעד הראשוני של מאמצי טכנולוגיה זו יהיה קהל הגיימרים.

מציאות רבודה (AR) מכילה את העולם הדיגיטלי על העולם הממשי. מדהים בעיני לראות טכנולוגיות כמו החוש השישי של מיסטרי (נרכשה ע"י מיקרוסופט) והקניקט (פותחה ע"י מיקרוסופט) משולבות בטכנולוגיית המציאות הרבודה; בעזרת מחווה גוף ניתן לנהל אינטראקציה בין העולם הדיגיטלי ההולוגרפי לבין העולם הפיזי. המוצרים החדשים אשר הוצאו למפתחים הם ה"מטה-2" וה"הולולנס".

כשטכנולוגיה חדשה מייתרת טכנולוגיות ומוצרים ישנים

פתאום הטלוויזיה נראת פרימיטיבית ומיותרת כל כך, קופסה מפוקסלת… ולמה אנחנו צריכים לסחוב מסרי טאץ' קטנים בכיסים? תחת עדשות הזכוכית ההולוגרפיות אין שום מגבלה פיזית! מסכי המחשב הדו ממדים פתאום נראים מוגבלים כל כך.
קונסולות משחקים למיניהן ואפילו שליטי חוצות (פרסומות הולוגרמיות)- את כל הביטוי הדיגיטלי של העולם אנחנו נקבל דרך המדיום ההולוגרמי. אני סבור שגם את הנתונים של הרכב שלנו, אנחנו נקבל היישר אל מול עינינו דרך העדשה ההולוגרמית.

עיקרון החלופה הפשוטה

כשאנחנו חושבים על טכנולוגיה, אנחנו הרבה מאוד פעמים נמנעים לראות אותה כהמשך ישיר למשהו שהוא כבר קיים. הטכנולוגיה, ככל המצאה, רעיון יצירתי או אפילו יצירת אומנות ( ראה EVERYTHING IS A REMIX) מבוססים על רעיונות והמצאות העבר, אלה לא מתהווים יש מאין. הרבה מאוד פעמים ניתן להגיע למצב של חלופה פשוטה כאמור, לטכנולוגיה מורכבת ומסובכת; רק צריך לדעת מאיפה לתקוף את ה"בעיה".
הדוגמא הכי פשוטה שאני יכול להעלות על דעתי היא הולוגרמות, כמה מפתיע. אחד יכול לחשוב על הולוגרמות כמעין מקרן משוכלל ומכאן שגם יכולת הקרנתו מוגבלת במרחב, הוא אינה בר שינוע, והוא נפגם מאור השמש. אלא, שמיקרוסופט ומטה הוכיחו לנו בדרך האלגנטית והכל כך פשוטה, שניתן להתגבר בקלות יחסית על מכשולים פיזיקליים וטכנולוגיים אם רק שניגשים אל הטכנולוגיה ממקום אחר.

אספקט כלכלי

ברור כשמש שתעשייה חדשה עשויה ואף כנראה שתצמח. מעבר לשינויי מאזני הכוחות של השוק ואף יצירת שוק חדש לגמרי, גם הצרכן עצמו יושפע מן הטכנולוגיה; מוצרים רבים עליהם כיום, מוציאים הצרכנים כסף רב- ייתכן ואלה כבר לא יוציאו עליהם כסף. תחת השקעה כספית בדידה של המוצר ההולוגרפיה, יחסך מן הצרכן כסף רב, תוך שהוא ירוויח פונקציונליות רבה הרבה יותר.

אספקט חברתי

במעין תהליך חזרה לאחור, חוזר האדם לחוות את העולם דרך מדיום שהוא כאמור "טבעי יותר". את השיחות שלנו אנחנו ננהל אל מול ייצוגים ראליסטים של אהובינו ובכלל, האנשים שאנחנו מנהלים איתם שיח.
פגישות עבודה- אולי כבר לא יהיה טעם לפגישות פיזיות; אם הפגישה ראליסטית במידה כזו שהיא ממצה ברמת החוויה, אנחנו יותר ויותר עשויים למצוא את עצמינו בפגישות הולוגרמיות, כמה נסיעות וטיסות יחסכו כתוצאה מכך…
לעניות דעתי, הטכנולוגיה מבין השתים שההמון הולך לאמץ ,היא חד משמעית המציאות הרבודה. אם הסמארטפון הוא המילה האחרונה של דור המסכים, אזי ה"הולולנס" וה"מטה-2" מסמלים את ראשיתו של עידן המציאות הרבודה. בעוד הסמארטפון מהווה אבולוציה מתבקשת כאמור של המסך, ההולוגרמה פותחת צוהר חדש ולא מוכר לגמרי בפני האנושות לחוות את העולם.

FacebookEmailTwitterPinterestWhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *