a16570fa98426164906fb96b28c99

28 באפריל 2016

ואז הגיעה טסלה

הרכב של העתיד, כבר כאן!

כחלק מתוכנית העל של אילון מאסק מנכ"ל טסלה, הוא הכריז במרץ אשתקד על"tesla model 3"; רכב חשמלי להמונים. החזון של מאסק הוא לחדור אל השוק באמצעות שלושה שלבים:
בשלב הראשון טסלה הוציאה את הראודסטר. רכב ספורט יוקרתי, במספר יחידות מועט לאוכלוסיית בעלת אמצעים. כך ניתן היה להוכיח שביצועי הרכב החשמלי לא נופלים מביצועי רכבי ספורט אחרים המונעים על דלק מאובנים. צעד ראשון בוצע בהצלחה.
בשלב השני, טסלה הוציאה את המודלים S ו-X. רכבי מנהלים המיועדים למעמד הבינוני גבוה. מודלים אלו מתחרים במרצדס S, אודי A6, ו-BMW סדרה 7. טסלה S נחלה הצלחה רבה ונמכרה יותר מכל השלוש גם יחד. צעד שני בוצע גם הוא בהצלחה.
הצעד השלישי של מאסק, הוא למעשה המבחן האמיתי של טסלה; לפרוץ אל ה-MASS MARKET. לאחר ההכרזה של מאסק, ניתן לומר די בבטחה כי טסלה עברה את נקודת הכשל; זה רק עניין של זמן עד שהשינויים ההיסטריים אותם החברה חוללה יובנו כהלכה ויופנמו על ידי הציבור הרחב.
סקירה זו מטרתה לחלוש על התמורות המשמעותיות אשר צפויות לעולם הרכב, עקב כניסתה של טסלה אל שוק הרכבים. הסקירה מחולקת לתתי נושאים בשביל להקל על הקריאה.

רכב ככלי טכנולוגי

שנים שתעשיית הרכב קפאה על שמריה. למעשה, יש שיטענו שתעשיית הרכב לא חידשה דבר משמעותי במאה עשרים שנה האחרונות; ובכן, לא עוד. טסלה גואלת אותנו מייסורנו.
טסלה מביאה עימה בשורה לעולם הרכב. היא לא רק ממציאה את הרכב מחדש מבחינה טכנולוגית, אלא גם את איך שאנחנו תופסים אותו; הרכב הוא כבר לא מכונה, אלא מוצר הייטקיסטי לכל דבר. תפיסתנו את הרכב בתור מוצר טכנולוגי היא מהפכנית מכמה וכמה סיבות.
סיבה ראשונה היא "חדשנות מחזורית", התדירות בה הלקוח מצפה לקבל שיפור של מוצר כתנאי לשידרוגו. כפי שאנו מצפים לקבל אייפון חדש לשוק בכל שנה, כך יהיה גם בעולם הרכב; דגמים חדשים יצאו לשוק עם כוח עיבוד חזק יותר, סוללות יעילות יותר וביצועי נהיגה איכותיים ובטוחים יותר. מעבר הנישה את הרכב ממכונה לטכנולוגיה עלית, משפיע על אופי הצריכה של המוצר ועל שווי השוק שלו. חידושים טכנולוגים תכופים עשויים לתרום לצניחה במחירים; רצונו של הצרכן להשתדרג בשביל שזה יהיה מן החידושים עשוי להאיץ את התחלופה, וכתוצאה מכך גם להורדת המחיר.
סיבה נוספת היא' שהתוכנה של הרכב תהפך להיות מוצר בפני עצמו. הרכבים מתחילים יותר ויותר להתבסס על תוכנה; עדכוני תוכנה ישפרו את ביצועי הרכב, את הממשק, ועוד. הלקוח יהנה מפונקציות חדשות גם מבלי לקנות רכב חדש, כלומר "חומרה". טסלה למשל, משתמשת ב"ביג דאטה" בשביל ליעל את אלגוריתם הנסיעה האוטונומית של רכבי ה-S וה-X שלה. יום יום המערכת עוברת עדכונים ומוסיפה תרחישים חדשים ואלגוריתמי נהיגה מדויקים יותר. כל רכבי הטסלה מזינים את אלגוריתם העל של הנהיגה ומשפרים אחד את השני. ביצועי הנהיגה של הרכב משתפרים מעצמם.
המעבר מטכנולוגית מכונה לטכנולוגית עלית תורם להאצה אקספוננציאלית, כיאה למוצר טכנולוגי. כשהיי-טק פוגש את תעשיית הרכב, יכנסו גם היזמים ויפלשו לטריטוריות אשר בעבר נשלטו אך ורק ידי מונופולים. כתוצאה מכך אנו צפויים לראות שיפורים אינטנסיביים ומואצים; תיווצר תחרות אשר תוביל להורדת מחירים והבאתן של טכנולוגיות מתקדמות לשימושו של ההמון.

אקולוגיה

נוסף על תפיסת הרכב כמוצר טכנולוגי, ישנן השלכות אקולוגיות. רכב המונע על דלק מאובנים הוא המזהם הראשי של הכוכב. מעבר לאנרגיית בר קיימא (sustainable energy) היא מהמפכות האקולוגיות המכריעות ביותר מולם עומדת כרגע האנושות. טסלה דוחקת בתעשיית הרכב כולה להשתנות ומעלה את מודעות הציבור. נוסף על כך, טסלה מקדמת את תעשיית האנרגיה הסולארית; יעודה הוא רכבים המונעים על חשמל אשר הופק מאנרגיית השמש.
מעבר לפתרון האקולוגי, שימוש באנרגיה סולארית מהווה פתרון לבעיית האנרגיה. מעבר לכך דלק המאובנים פוגע באוזון ומזהם את האוויר אותו אנו נושמים, הוא גם עתיד להיגמר עד סוף המאה הנוכחית. מעבר הדרגתי לאנרגיה סולארית הוא בגדר בכרח; מה גם שמדובר באנרגיה שהיא בלתי מוגבלת, זולה ונקיה ולחלוטין.

אנרגיה

טסלה מספקת הטענה מהירה וחינמית לכל החיים. בעל רכב ממוצע מוציא על רכבו כ-1000 שח בחודש > 12 אלף בשנה > 60 אלף ב-5 שנים! בהנחה שהאדם הממוצע מחליף את רכבו כל 5 שנים (אני סבור שהממוצע גבוה יותר), הוא מוציא על דלק את העלות הכוללת של הרכב עצמו (קיה פיקנטו ידנית), רק בשביל שיוכל לנסוע!
לרכב חשמלי יתרונות נוספים מעבר לחסכוניות שבו. למשל, מאחר ולרכב החשמלי אין מנוע הפועל על הדלק, הרכב נוסע חלק יותר יותר ויציב יותר; למנוע החשמלי אין את הרעידות של המנוע המכאני, כך שהנהג מקבל חווית נהיגה טובה יותר.

רגולציה

 

מערכת המשפט תצטרך להדביק פערים רגולטוריים עקב עלייתה של הנהיגה האוטונומית. ייתכן שענף משפטי שלם יתפתח מתוך הצורך להכריע בגין האחריות המשפטית בטעויות אותן עושה המחשב והאדם המשתמש בו.
כרגע, טסלה מכירה בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה כטכנולוגיה שהיא עוד לא שלמה. לכן, טסלה הוציאה את עצמה מאחריות משפטית; נהיגה חצי אוטונומית.
במקום לחכות לטכנולוגיה "שלמה", טסלה מייעלת את הטכנולוגיה באמצעות מיליוני הקילומטרים אותם צוברים לקוחותיה. בניגוד לגוגל וחברות אחרות אשר מתפעלות כמה רכבים בודדים בדרכים, טסלה בימים ספורים מרגע שחרור הטכנולוגיה, התעלתה על הנתונים של כל מתחרותיה גם יחד! טסלה אחראית לניסוי הנהיגה האוטונומית אשר אין שני לו בסדר הגודל; לאף הרי חברה אחרת אין מאות אלפי מכוניות נוסעות בכבישים. דרך מתודת ה"סטארטאפ הרזה", היא מייצרת חיכוך עם הלקוח בשביל להגיע מהר יותר לידי מוצר מוגבר. מידי לילה עוברים רכבי הטסלה עדכון תוכנה; כך מידי יום האלגוריתם האמון על הנהיגה האוטונומית עובר שיפור.
טסלה בצעד מבריק שתלה ברכבים שלה רכיבים חומרתיים מתקדמים. תחילה, לא היה ברכיבים אלו שימוש, אולם שדרוגי התוכנה הביאו את הרכיבים לידי פונקציונליות, וכנראה שעוד עתיד לבוא.

בטיחות

הבשורה שטסלה מביאה עימה היא בעלת אימפקט משמעותי בכל האמור לבטיחות. הנהיגה האוטונומית, על אף שכרגע היא אינה הרמטית לחלוטין (וייתכן כי לעולם גם לא תהיה), היא בטוחה הרבה יותר מהנהיגה האנושית; רוב מקרי ההרג הם כתוצאה מתאונות דרכים הנגמרות מתאונות אנוש. טסלה מצליחה בהטמעת הנהיגה האוטונומית מאחר והיא מרגילה את ציבור לקוחותיה בהדרגתיות לטכנולוגיה. כך היא בעצם מייצרת שינוי תודעתי, ומקנה ביטחון בטכנולוגיה.
בשלב מסוים, כנראה, הטכנולוגיה האוטונומית תיהפך לברירת מחדל; אנשים לא יאמינו כי בעבר הם אלה אשר נהגו ברכב. שינוי תפיסה זה עשוי לגרום לעוד ועוד אנשים לרכוש רכבים אוטונומיים, מה שיצמצם בהדרגתיות את הקטל בדרכים.
מאחר ורכיבי הרכב החשמלי שונים משל הרכב המונע על דלק, ישנם יתרונות בטיחותיים לרכבים החשמליים. המנוע החשמלי למשל, לא נמצא בקדמת הרכב. כתוצאה מכך שלדת הרכב קשיחה ועמידה יותר מפני תאונות. נוסף על כך, הרכב הרבה פחות דליק מאחר ואין בו דלק שידלק!

תשתיות

בשביל שפרויקט הענק הזה יצליח, טסלה היתה חייבת לחשוב לעומק על התשתית. ראשית, טסלה הקימה מפעל ענק בו היא מרכזת את כל התהליך הייצור, כולל את הסוללות שלה. כך מתאפשר לה בעצם להוזיל את העלויות ולמכור לצרכן רכב בעלות מינימלית (יחסית) של 35 אלף דולר. חשוב לציין שעל רכבים חשמליים המדינה לא לוקחת מס (כרגע) כשם שהיא לוקחת מס על רכב המונע על דלק.
טסלה היא המפתחת של הסוללות ברכבים שלה, מה שמקל על תהליך היצור ועל עלויות הרכב; רוב משאבי החברה מתועלים לשיפור ביצועיי הסוללה בשביל להעלות את טווחי הנסיעה.
נוסף על כך, טסלה רישתה את ארצות הברית ואירופה בעמדות להטענה מהירה של הרכבים שלה. היא מתכננת לשלש את מספר העמדות עד 2018, שזה התאריך בו היא התחייבה לספק את המסה הקריטית של רכבי הטסלה 3; כמובן שההטענה היא חינמית לחלוטין, תמו הימים בהם משלמים על דלק!
טסלה מכירה כי הבסיס למכונית החשמלית הוא אנרגיה. לכן, היא עמלה על ייצור של סוללות נוסף על הסללות המיועדות לרכבים שלה. תחת אילון מאסק יש חברה בשם SOLARCITY, היצרנית הגדולה בארצות הברית ללוחות סולאריים. כך למעשה מאסק מייצר מערכת הרמטית, סינרגית וחכמה להפליא בשביל להוציא את הרכב החשמלי ההמוני אל הפועל.

סרטון להתרשמות

 

 

 

FacebookEmailTwitterPinterestWhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *